Välkommen till Bulltofta Oldboys

Bulltofta Oldboys, är en förening med medlemmar som alla varit anställda i något företag på flygplatsen Bulltofta.

Tillbakablickar

2024-02-06 På årets första möte var vi var 30-talet besökare. Vi hälsade även 3 nya medlemmar välkomna, Folke Bäck, Bertil Holmberg och Jan Sandahl.
Leif gav en redogördelse av Alaska Airlines Boeing Max 9 tappande av en dörrplugg under flygning. Analyser och diskussioner.
Leif berättade om sitt besök på PROWING 2023. Tysklands största mässa för radiostyrda Aerodyner.
Bildvisning och en kort video.
Vi hade även tid med kaffe och massor med kakor

Bilder
2023-12-12 På vårt Julmöte på Stenbecks var nästan 30 medlemmarna närvarande.
Leif visade en film från Sturups 25års firande 1997, det är 25 år sedan!
Många kändes igen, särskilt från Transair-klubbens tält.
Sedan dracks det glögg samt kaffe med luciakakor.
Avslutningsvis var det ett jul-quiz, i vanlig ordning handlade det om flyg.

Bilder
2023-10-31 Även vårt Senhöstmöte hade vi på Stenbäcks flygmuseum Vi var 20-talet medlemmar som hittat dit i det usla vädret.
Leif berättade och visade bilder från Svensk Flyghistorisk Förenings boksläpp av årsboken i Västerås.
Leif var inbjuden till evenemanget. Boken handlar i år om Metropolitan.
Det visade även några korta filmer från årets EAA AirVenture i Oshkosh och en film om DC3an Daisy.
Kaffe och kakor hade Rikard ordnat som vanligt som avnjöts till flygsnacket.

Bilder
2023-09-05 Vi träffades som vanligt på Stenbäcks flygmuseum och hade höstens första möte. Vi var ca 25 medlemmar som hittat dit.
Leif berättade om och visade bilder från segelflyget på Bulltofta och Sövde samt berättade om sina upplevelser av segelflyget.
Vi fick även två nya medlemmar Anders Möller och Klas-Göran Hansson. Vi hälsar dem välkomna i gänget.


Bilder
2023-05-09 Detta var vår säsongsavslutning.
Så var dags för vår säsongsavslutning på Stenbäcks Flygmuseum.
Vi var 25-tal glada seniorer som var närvarande på säsongsavslutningen.
Leif visade film och berättade om de två sista Boeing 747 som färdigställs och ska bli nya Air Force One. Färdiga någon gång 2026-2028.
Efter kaffepausen i mitten av filmen, uppvaktades Leif med en present från medlemmarna för att visa uppskattningen för det stora engagemang för föreningen han har.
Vi hoppas alla att han vill o orkar fortsätta med det.
Så önskar vi alla  EN RIKTITIGT GLAD SOMMAR


Bilder
2023-03-28 Hade vi en utflykt till Bo Nilssons Bil&Flyg samlingar i Alstad.
Leif presenterade Bo och bjöd på Kaffe och hembakta bullar.
Bo berättade om sina verksamheter, både inom flyg och annat. Vi fick också höra om hans mångåriga bilsamlande.
Senast de räknade var det 140 bilar, sedan har några försvunnit och några tillkommit. Vi fick också en åktur mellan bilhallarna i veteranbuss.
Det var några hundra meter + 2 mil för att vända!

Bilder
2023-02-14 Vårt midvintermöte hade vi i kafeterian på Stenbäck Flygmuseum. Leif inledde med att berätta lite livserfarenheter från flyg.
Vår värd Rickard kåserar med bilder och film om bygget av flygplatsen vid Sturup samt om Malmö Airports 50 år.
Därefter var det dags för kaffe och kakor till de 28 närvarande seniorerna.
Mötet avslutades med en Österlenshistoria av Roland.

Bilder
2022-12-09 Så var det dags för JulKaffe på Stenbäck Museets eminenta kafeteria.
Det blev 28 gubbar i år.
Det bjöds på glögg, julkakor och kaffe.
Leif höll som vanligt låda på ett underhållande sätt, berättade om SAS DC7a Yngve Vikings tråkiga epilog som slutade i en park i Cordoba Spanien.
Vi fick även höra om Bo Nilssons och hans Cessna 140 SE-BFM som transporterades från sövde till Alstad. Med vingarna på plats och alla dokument ombord hänger den nu i taket på en lada i Alstad.
Så gratulerades 7 st. jubilarer på sedvanligt sätt. Som acvslutning var det en Quiz tävling, 1a pris gick till Rune Pettersson. Priset var en bok av Bo Nilsson om "Inrikesflyget före linjeflyg", 2a och 3a pris lottades och de fick samma pris. Rickard fick också en bok för att han ställer upp och låter oss samlas i museets kafeteria och ordnar förplägnad.
Så önskar styrelsen alla en riktigt God Jul o Gott Nytt År



Bilder
2022-09-13 Detta var vårt Höstkafferep. Leif berättade om den Österikiska privatjet, en Cessna 551 med 4 personer ombord som havererade i Östersjön. Den startade i Spanien, desination Köln. Den 72årig ensampiloten rapporterade problem med kabintrycket direkt efter star, ändå fortsatte han.
Diskussioner om möjlig pilotmiss och lämpligheten av ensampilotsystem.
Leif berättade hur komplicerat det blivit att vara modellflygare, numera certifikatkrav. Dessutom är det farligt! Leif visade upp två trasiga fingrar som haft närkontakt med modellpropeller, de var reparerad med 11 styng.
Som vanligt serverade Rickard kaffe och kakor i massor.
Leif rekomenderar denna film : JAM The Aviator

Bilder
2022-04-25 Vi hade vår säsongsavslutning på Stenbäcks Flygmuseum.
Vi var 30 glada seniorer som var närvarande på mötet.
Leif visade en förkortad version av filmen Downfall, en film om skandalerna runt Boeing 737 MAX. I en paus mitt i filmen serverades kaffe, Påsk Bakelse och andra kakor.
Efter filmen vädrades det synpunkter om det filmen visat.
Här är också ågra bilder från mötet, fler kommer.
Leif avslutade mötet med att önska alla en riktigt ....
EN RIKTITIGT GLAD SOMMAR

Bilder
2021-12-07 I år hade vi vårt julmöte på Stenbäcks flygmuseum där Rickard Andersson öppnat upp sin cafeteria och serverade glögg, kakor och kaffe.
20 medlemmar var närvarande på årets möte. Ordföraren visade en film med Flygtjänsts maskiner med brummande motorer. Sedan blev det ett Quiz om flygbolag. Detta vanns av Leif Johansson, priset en flaska vin.
Som vanligt uppvaktades våra jubelarer, ett 10-tal närvarande.
Så visades en film från en överljudsflygning över Atlanten med Concorde, med ett kort avbrott för att gå ut och få en skymt av årets julkula flygning, tre TP 84 Hercules. Tyvärr blev min bild på dem usel!
Leif avslutade mötet med att önska alla en riktigt ....
God Jul o Gott Nytt År

Bilder
2021-09-22 Så var det dags för vårt besök på Svedinos Bil- och Flygmuseum.
Vi hade tur med vädret och det var ett styvt 10-tal av oss som hade tagit sig dit.
Där finns massor av bilar från börja av 1900-talet och framåt. Flygplan finns både hela och delar av, vissa under renovering.
Klart värt ett besök. Det fanns även plats för fika och prat.
Stort tack Leif för att du ordnade detta!

Bilder
2020-02-11 På vårt välbesökta februarimöte träffades vi, som vanligt på restaurang Husman på Sturup och intog lunch.
Leif visade bilder och beskrev Boeing 787, Dreamliner och dess system under en styv halvtimme. Tempot var högt och det blev mycket frågor och intressanta diskussioner efteråt.
Så har en tidigare medlem återkommit, Gert Persson. Vi hälsar Gert välkommen tillbaks!

Bilder
2020-01-14 Med anledning av Öresundsbron 20 år till sommaren var Ove Nielsen och Jan Wieslander inbjudna att berätta om sina livsgärningar och visa bilder.
Ove, var bland annat pilot/instruktör/flyglärare samt ljudtekniker/reporter på Sveriges Radio tillsammans med kollegan Jan, just pensionerad från SR.
Vid invigningen av bron den 1 juli 2000 flög Ove en Cessna 172 över bron och direktsände radio både till Sverige och Danmark. Jan var ansvarig för radiosambandet på marken.
Det var då 55 år sedan det gjordes en sådan sändning till båda länderna senast. Då var det Sven Jerring rapporterade då om freden 1945.

Bilder
2019-12-10 Julmötet var som vanligt välbesökt, 45 medlemar var närvarande i år.
Leif välkomnade alla till årets sista möte med pepparkakor och kaffe för att höja julstämningen, Ove passade på att inkasserade medlemsavgiften!
De tre medlemmar som avlidit under året hedrades med en tyst minut. Errki Mandelin, Carl Engdahl och Göte Göransson.
När vi intagit vår lunch uppvaktades våra närvarande jubelarer med lite "reservbränsle", i år 5 stycken.
Dagens huvudämne var LINJEFLYG 1957-1993. Två DVD-filmer om LIN från Ingmar Ekbergs samlingar visades.
Nisse Carlsson berättade om hur LIN blev inblandad efter en FERRY flygning med en J28 Vampire till Östersund. Vid återfärden blev det ombordstigning på LINs DC3:a iförd flygdräkt inklusive fallskärm! Vad tänkte övriga passagerare?
Ingmar avslutade dagens program med att berätta några glimtat från Linjeflyg tiden.
Leif informerade om planerade aktiviteter under nästa år, vi återkommer om detta när planeringen är klar.
Kjell Sundrin överlämnade till Styrelsen (Leif, Ove, Sven), för årets slit, var sin flaska av skotskt ursprung !!!
Leif avslutade mötet med att önska alla en....
God Jul o Gott Nytt År

Bilder
2019-11-12 Vårt Novembermöte var välbesökt runt 40 anmälda, och lyckat med interaktiva medlemmar.
Per Oredsson stod för underhållningen genom att på ett medryckande sätt berätta om sin tjänstgöring för Transair/FN i Kongo på 60 talet. Han visade även en egen ’smalfilm’ tagen med sin för resan nyinköpta filmkamera. Vi tackar honom för hanns berättelser och bilder!
Leif gav oss som vanligt en uppdatering om vad som har hänt med Boeing 737 max 8, sedan sist.
Den avgångna styrelsen har också fått sin flytande belöning!

Bilder
2019-10-18 Vår oktoberträff började med samling på Sibylla i Ystad. Där intogs lunch i olika former och en hel del historier. Leif brifade om fortsättningen. Tanken var att vi skulle köra på kolon efter Follow Me-bilen/Leif.
Det gick sådär.. det var ju även andra trafikanter på de vackra vägarna på Österlen. Men all kom fram till målet, SARSYS-ASFT AB i Köpingebro.
Där tog Charles Wessman hand om oss och berättade om detta unika företag och visade oss runt under ett antal timmar. De tillverkar fordon för mätning av friktionen på banorna/taxibanor på flygplatser världen över. Mycket intressant! <br>Det avslutades mer att vi bjöds på kaffe o kaka i fikarummet. Även här en del sanningar från förr!
Vi var ett 25-tal deltagare.

Bilder
2019-09-17 Första mötet på HUSMAN med nya styrelsen (Leif & Ove) lockade 38 man!
Leif välkomnade alla och framförde en hälsning från Sven som "lögade" sig på Mallorca!
Sen följde en redogörelse om höstens program!
Leif visar bilder på Boeing 787(Dreamliner) och film om LIN!
Nästa punkt på dagordningen var statusrapport på MAX8! Det räcker inte att bryta strömmen till STAB motorn med de berömda CUT OFF switcharna på piedestalen! Det var betydligt mer komplicerat.
American Airlines tror att dom skall flyga med MAX8 i NOV! (Vilket år?).
Sen följde en beskrivning av hur Convair fabriken konstruerade STAB manövrerandet på CV990 1960!!
Mötesdeltagarna verkade nöjda när vi bröt upp och sorlet i församlingen kan liknas vid hur det låter i "ENGELSKA UNDERHUSET”!

Bilder
2019-05-14 Vi besökte Flygteknikcenter i Ljungbyhed. Mycket intressant och lärorikt. Där utbildas ett 50-tal flygtekniker/mekaniker om året. De huserar på gamla krigsflygsskolan i Ljungbyhed. Där har de rn bred mix av flygplan att jobba med. Allt från något åldersstigna Piper Cherokee 140 till tämligen moderna Gulfstream G-IV med ’glass cockpit’. Totalt ett väldigt givande och intressant besök.
Vi vill naturligtvis tacka Training manager Ulf Axelsson för en fantastiskt givande visning av verksamheten och att han stod ut med alla våra kanske märkliga frågor.
Efter besöket åkte vi till Skäralid, för lunch. Några passade på tillfället att promenera i den fantastiska nyutslagna bokskogen. Vi åt kycklingfilé med rostade potatis, mycket gott och rikligt, tror ingen gick hem hungrig. Vi fick också tid att dryfta en del väsentligheter hur det var ’på våt tid’.

Detta var också Karsten och mitt sista arrangemang för föreningen. Till hösten tar Leif o Ove över och hittar säkert en massa spännande att dryfta och titta på.
Fram till dess önskar den avgående styrelsen alla en härlig sommar, så ses vi till hösten med en fin solbränna och fulla av entusiasm.

Bilder
2019-04-15 Dagens utflykt gick till Malmö Opera. Där tog vår fantastiske guide Johan emot oss. Vi började i foajén där vi fick oss till liv lite historia om huset, som byggdes i början av 40-talet och invigdes under brinnande krig 1944. Han berättade bland annat om de fantastiska ljuskronorna från Orrefors, den största väger 2 ton!
Så gick vi in i salongen, rekvisitaförråd och upp på scenen. Den är enorm, 28meter djup och 30 meter till tak. Har varit Europas största. Vi besökte verkstäder, smink, såg kostymförråd och mycket annat. Det hela avslutdes med kaffe o kaka i foajén

Bilder
2019-03-07 Vi gjorde ett mycket intressant besök på forskningscentrana Max IV och ESS besökscenter i Lund. Våra guider Zoltan och Simon berättade på ett begripligt sätt om de avancerade om anläggningarna.
Vi hade många frågor och tiden rusade iväg så det blev tyvärr ett hastigt avslut för vi var tvungna rusa iväg till Restaurang Edison för att inta en gemensam lunch.

Bilder
2019-02-12 Som vanligt var vi på restaurang Husman Sturup, även idag inleddes det med lunch och med en historia av Sven-Erik Sjöberg även andra hjälpte till.
Efter kaffet så underhöll även denna gång Leif Listberger med bilder, nu berätta han om sin mångsidiga karriär i olika funktioner i flygsvängen. Vi hälsade återigen en ny medlem välkommen, nu Per Olov Wessman.

Bilder
2019-01-22 Årets första möte, hölls på restaurang Husman Sturup, även idag inleddes det med en historia av Sven-Erik Sjöberg. Även Kjell bidrog med lite sjövett!
Styrelsen belönades med sedvanlig förfriskning för 2018s mödor. När lunch och kaffe intagits underhöll oss Leif Litsberg med Mercedes-reklam samt berättelser och filmer från 2018s EAAs AirVenture i Oshkosh.

Bilder
2018-12-11 Vår årsavslutning hade vi som vanligt på Sturup med ’jullunch’, 44 medlemmar var närvarande. Det serverades spätta och fantastiskt salladsbord. Därtill fick vi Ris à la Malta, pepparkakor, glögg och även kaffe. Till kaffet blev det lite historier, vissa med julanknytning. Före vår sedvanliga uppvaktning av våra jubelarer ledde Leif Listberger en mycket intressant diskussion datorernas intåg i flygmaskinernas värld.
God Jul o Gott Nytt År

Bilder
2018-11-13 Vårt novembermöte var också ett lunchmöte på restaurang Husman, med 30-talet deltagare.
Lars-Erik Isacsson berätta om sitt arbetsliv på räddningstjänsten inte bara Bulltofta utan även Sturup och andra ställen. Mycket trevligt!
Sven-Erik Sjöberg begåvade han oss med några golfhistorier, även Karsten följde upp med en golfhistoria och Leif Listberger kompletterade med hur det kunde vara att flyga DC8-’69’.
Så hälsade vi vår nya medlem Torsten Smith välkommen.


Bilder
2018-10-17 Vårt Oktobermöre var ett lunchmöte på Sturup, där serverades oxbringa med rotmos och som alternativ Spaghetti Bolognese. Till kaffet berättade Leif Litsberger på ett måland sätt om sitt besök på årets EAAs event på Oshkosh. Han visade även ett antal fina bilder därifrån. Kanske får vi även se en film om eventet vid ett senare tillfälle. Åke Kilåker gav mig en del foto från ’historiska’ möten, de finns nu här att beskåda.

Bilder
2018-09-19 Första mötet på höstteminen blev en utflykt till Eslöv, där vi besökte flygplansfabriken Blackwing och hemvärnsmuseet. Återigen får vi tacka Bengt Wilkens som genom sina fantastiska kontakter i flygvärlden ordnade Blackwing besöket. Entusiasterna på hemvärnsmuseet bjöd som vanligt på fantastisk ärtsoppa med tillbehör.

Bilder
2018-05-16 Årets maj-utflykt gick till Enoch Thulins flygplats vid Landskrona. Det var Ove H som stod för arrangemanet med besök på Landskronas flygklubb. Vi började med fika sedan berättade Thomas Weidenfeld om den förödande branden. Därefter blev det rundvandring i nybyggda klubbstugan och visning av hangarer och flygplan.

Bilder
2018-04-28 Med kort varsel blev det länge planerade besöket hos flygplansbyggen Micael Carlsson verklighet. Där fick vi se och höra om hans fantastiska skapelser. Förutom pilot och byggare är han också en förträfflig berättare.
Vi tog oss dit på egen hand i det fina vårvädret.
Bilder
2018-03-13 Även vårt Mars möte hade vi som ett lunchmöte på restaurang Husman på Sturup. När lunchen var aväten berättade Kjell Sundrin lite om ‘Loffe’, som var en av grundarna av vår förening. Sedan fortsatte Kjell med att berätta om sin tid som helikopterpilot bland oljeplattformarna på Nordsjön. Han visade också en film om detta.
Bilder
2018-02-13 Så var det tid för tisdagslunch igen på Sturup. Två nya medlemmar presenterades. Efter lunch och kaffe var det dags att göra ett besök i tornet. Mattias Lejdström från LFV berättade för oss om verksamheten och vi åkte upp i tornet, somliga kämpade sig istället mödosamt upp de 225 trappstegen.
Bilder
2018-01-16 Det var premiärdag för våra lunchmöten kl.11, det verkar vara uppskattat. Maten smakade alldeles utmärkt. Efter lunchen berättade Sven-Erik om sin karriär på Bulltofta. Sedan var det flera medlemmar som spontant berättade historier, en del upplevda andra kanske inte! Vi avslutade med att titta på filmen ’Tidernas flygvapen’.
Bilder
2017-12-12 Vi hade vår årsavslutning på Sturup och blev serverade en härlig laxbuffé samt Ris á la malta med saftsås och naturligtvis kaffe o pepparkaka. Det hela avslutades med den sedvanliga uppvaktningen av våra jubelarer.
God Jul o Gott Nytt År

Bilder
2017-11-15 Novembermöte på Sturup med fika som vanligt där vi var 35-talet närvarande. Vi njöt av en film från Sturups 25åes firande, imponerande flygprogram och ansamling av flygmaskiner. Bara att hoppas 50års firandet håller samma klass! Dessutom fick vi berättat en del historier från våra livserfarenheter.

Bilder
2017-10-20 Vi besöker ’Åbjörnssons Tekniknostalgi’ i Lunnarp. Mats Åbjörnsson visar oss runt i samlingen som består av ett trettiotal bilar, ett femtiotal motorcyklar, stationära motorer och annan tekniknostalgi. Till kaffe o fralla berättar Mats om sin samling. En del motorer startas också upp för oss.

Bilder o Film
2017-09-13 Vi hade vårt septembermöte på Sturup där vi såg filmen Biafra Baby och berättade historier.

Bilder
2017-05-17 Utflykten till Ängelholm. Besök på Ängelholms flygmuseum. Guidning av utmärkta guider, därefter kaffe och bulle. Lunch på Valhall Hotell. Avslutning med besök i Biltemas hangar, Per Cederquist berättar om deras flygplan och gör en uppvisningsflygning för oss.

Bilder o Film
2017-04-19 Besök på Eslövs flygfält, efter kaffe och macka på Hemvärnsmuséet besökte vi Joakim Wesths hangar. Därefter besök på Stonabs flygverkstad. Avslutning med ärtsoppa och pannkakor på Hemvärnsmuséet.

Bilder
2017-03-15 Möte på Viktoria Park, med fika och Lunch, Det var 40-talet närvarand. Bertil Blomstergren höll ett föredrag om ABAs Fokker F.XXII SE-ABA, ’Lappland’ och haveriet på Bulltofta 1936.
 
Bilder
2017-02-15 Februari möte på Sturup, med 40-talet närvarand. Gösta visade intressant o trevlig film om en av sina flygningar. Denna gång Malmö-Funchal. Kjell berättade på ett trevligt sätt om tragiska katastrofen med ABAs SE-ABA, ’Lappland’.

Bilder
2017-01-18 Årets första möte på Sturup. Febrilt letande efter ny ordförande, men utan resultat. Men det beslutades att klubben skulle fortleva. Vi fick en ny kassör, Karsten Borgström som ersätter Kjell. Tyvärr inga bilder denna gång.
2016-12-14 Traditionell jullunch på Sturup Bilder
2016-11-16 November-möte på Sturup, med få deltagare. Febrilt sökande efter ny ordförande och kassör!! Även Lennart Olssons filmer nedan, från 2004 o 2009 har uppdaterats Bilder
2016-10-19 Utflykten till Ljungbyheds Militärhistoriska Museum och lunch på golfklubben Film o Bilder
2016-04-06 Studiebesök på PostNord i Malmö, tyvärr var det fotoförbud i produktionen Bilder
2016-03-16 Mars-möte på Sturup. Lennart Johanson, Kjell Sundrin, med flera, berättar flygupplevelser och historier.
2016-02-24 Februarimöte på Sturup Bilder
2016-01-16 Bellevue Park:, Vi blev informerade om hörsel av Audionomerna från Malmö. Det fanns även möjlighet att få testa sin hörsel
2015-12-10 Julbord på Sturup Bilder
2015-11-18 Månadsmöte på Linnégatan 3A Bilder
2015-10-12 Besök TePe Munhygienprodukter AB Bilder
2015-09-12 Besök Eslövs Hemvärnsmuseum Bilder
2015-05-27 Ut i det blå med damer 2015 Bilder
2015-02-18 Februarimöte, Per Killander visade sina 'flygplansskrotdelar' Bilder
2014-12-17 Jubord på Sturup 2014 Bilder
2014-05-21 Ut i det blå med damer 2014 Bilder
2014-02-19 Besök på Carlsberg Bilder
2014-01-15 Kockum Fritid. Besök av Anette Sarnäs och Karin Sjöberg från Malmö stadsarkiv Bilder
2013-12-17 Årsavslutning 2013 Bilder
2013-05-19 Ut i det blå med damer 2013 Bilder
2013-04-17 Besök med lunch Militärmuseét i Ystad
2013-03-21 Kockum Fritid
2013-02-21 Kockum Fritid
2013-01-16 Studiebesök Öresundsverken
2012-12-19 Årsavslutning 2012 Bilder
2012-10-31 Lilla Isie Bilder
2012-05-15 Ut i det blå med damer 2012 Bilder
2012-03-14 Helsingör Bilder
2011-12-14 Kockum Fritid
2011-11-16 Kockum Fritid
2011-10-12 Kockum Fritid
2011-09-14 Kockum Fritid
2011-05-11 Ut i det blå med damer 2011 Bilder
2011-04-13 Besök hos Mikael Carlsson Sebbarp Bilder
2011-03-16 Ängelholms Flyg museum och järnvägsmuseum Bilder
2011-02-16 Kockum Fritid
2011-01-12 Kockum Fritid
2010-12-15 Kockum Fritid, Julmacka Bild
2010-11-17 Kockum Fritid
2010-10-13 Kockum Fritid
2010-09-15 Kockum Fritid
2010-05-19 Ut i det blå, med damer med Roland o Bo Bilder
2010-04-14 Stenbäck och Johanna muséet med Bengt W. och Nils C.
2010-03-17 Kockum Fritid, Erling Wilkens visade Ljungbyhedbilder Bilder
2010-02-17 Kockum Fritid, Kjell visade film om Helikopter Service
2010-01-20 Kockum Fritid, Knut Theander visade film om Bulltofta
2009-12-16 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2009-11-11 Kockum Fritid
2009-10-15 Svedinos och Biltema Ängelholm, samt Lennart Olssons film av uppstarten av Spitfiren Film o bilder
2009-09-16 Kockum Fritid
2009-05-13 Ut i det blå, med damer,samt Lennart Olssons film från Tommarps ull-spinneri Film o bilder
2009-04-15 Kockum Fritid, Haryd visade film om DC 3, Bengt W. om J 29
2009-02-11 Besök Heiligenhafen Bilder
2009-01-11 Kockum Fritid, Kjell S. visade en video om oljan i Nordsjön
2008-12-10 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2008-11-12 Besök F 17 Kallinge Bilder
2008-10-15 Kockum Fritid
2008-09-17 Kockum Fritid
2008-05-14 Ut i det blå, med damer Bilder
2008-04-16 Kockum Fritid
2008-03-12 Motorcykelmuseét i Stubbeköbing + Heiligenhafen Bilder
2008-02-13 Kockum Fritid
2008-01-16 Kockum Fritid
2007-12-12 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2007-11-14 Kockum Fritid, Sverker Hellsten
2007-10-14 Besök Sturup Bilder
2007-09-12 Kockum Fritids
2007-05-23 På Österlen i Piratens fotspår Bilder
2007-05-16 Besök Malmö Aviation Bild
2007-04-18 Kockum Fritids Bilder
2007-03-14 Kockum Fritids, Kjell Sundrin, lite om dator, säkerhet och Internet
2007-02-14 Orgelkonsert i Roskilde Domkyrka , Heiligenhafen Bilder
2007-01-17 Kockum Fritids, Nils Carlsson och Bengt Wilkens LFV Södra Distiktet Bilder
2006-12-13 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2006-11-15 Kockum Fritid, Sverker Hellsten Bilder
2006-10-11 Beredskapsmuseet Djuramossa Bilder
2006-09-13 Kockum Fritid
2006-08-16 Kockum Fritid Bilder
2006-04-19 Roskilde Vikingskipsmuseum, Heiligenhafen Bilder
2006-03-15 Karlskrona Örlogsmuseum Bilder
2006-02-15 Kockum Fritid
2006-01-18 Kockum Fritid
2005-12-14 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2005-11-16 Kockum Fritid
2005-10-19 Allholm Bilmuseet, Heiligenhafen Bilder
2005-09-14 Kockum Fritid
2005-05-18 Sundsresa med Turasund Bilder
2005-04-13 Malmslätt Bilder
2005-03-16 Kockum Fritid
2005-02-16 Kockum Fritid
2005-01-10 Kockum Fritid
2004-12-15 Kockum Fritid, Julmacka
2004-11-17 Kockum Fritid
2004-10-13 Helsingör Tekniska museum, bilder samt en film av Lennart Olsson Film o Bilder
2004-09-15 Kockum Fritid
2004-04-12 Kockum Fritid
2004-04-14 Sebbarp,Mikael Carlsson Bilder
2004-03-17 Kockum Fritid
2004-02-11 Sysav Spillepengen
2004-01-14 Kockum Fritid
2003-12-17 Kockum Fritid, Motordrivet flyg 100 år Bilder
2003-11-11 Bulltofta Hangar 2 Bilder
2003-10-15 Helsingör Teknisk museum
2003-09-17 Kockum Fritid
2003-05-14 F5 Ljungbyhed Bilder
2003-04-16 Kockum Fritid
2003-03-12 Barsebäcks Kärnkraftverk Bild
2003-02-12 Kockum Fritid
2003-01-15 Kockum Fritid
2002-12-11 Kockums AB Sterlingavd Bild
2002-11-13 Kockum Fritid
2002-10-16 Sturup, Falcon Air AB Bild
2002-09-11 Kockum Fritid, Sundrin berättade om helikopterflygn. i Norge Bild
2002-05-15 F10 Ängelholm

TRANSAIR

1951, 7/6 företog det nybildade bolaget Transair sin första flygning utförd av bolagets grundare, direktör Pelle Lovén. Då flög 400 kg tidningar mellan Stockholm och Mohed. Flygplanet var ett Airspeed Consul. 1953 utökades flottan med 2 st DC-3or.

Den sjätte april 1954 utfördes den första charterresan, målet var Hamburg och 1955, första turen till Mallorca. 1957 bestod flygplansparken två Airspeed, tre DC-3 och tre C-46 Curtiss Commando dessa köptes från USA. Flygningarna utökades till bl a Teneriffa och Athen. 1958 flyttade Transair till Bulltofta. 1959 köptes tre DC-6or från SAS.

I början av 60-talet började man flyga för FN i Kongo. 1961 var man 400 anstälda varav 70 piloter. Året förmörkades av den tragiska förlusten av SE-BDY med besättning och passagerare, däribland Dag Hammarsköld, den 17/9 i N'dola. 1963 invigdes den nya hangaren och ytterligare DC-6B köptes.

1964 togs det olyckliga beslutet byta DC-6orna mot DC-7B. Flygplanet kom att kallas världens största tremotoriga flygplan p.g.a ständiga motorhaverier. Totalt skulle man nu bli ägare till elva flygplan av typ DC-7B. 1966 präglades av ekonomiska svårigheter, personalstyrkan minskades från 900 till 500. C46orna såldes och beslut togs om att köpa nya Boeing 727-100.1969 opererar de tre Boeingarna för full, samtidigt sattes punkt för passagerarflygningar med propellerplan. Den 31/10 1969 utförde SE-ERL den absolut sista TSA -flygningen med DC-7B.

1972 var det dags förflyttning till den nya flygplatsen vid Sturup, därmed var TSAs historia på Bulltofta slut.

Sista flygningen med ett flygplan i Transairs färger var hemflygningen från Madeira med SE-DDB, 29 september 1981.

Svensk Flygtjänst

grundades 1935 och utförde huvuddelen av svensk målbogsering. Företaget svarade själv för underhåll av flygplanen.Flygtjänst svarade även för underhåll av Kartverks flygplan och växte ur sina befintliga lokaler. Vid årsskiftet 1952-53 samlade man all verkstadsverksamhet under ett tak på Bulltofta. Man hyrde Hangar 2 och senare att även halva Hangar 3. Underhållsarbetet på Bulltofta gällde blad annat Flygtjänsts målbogserare SAAB B17 och Fairey Firefly samt Kartverkets Siebel- Nord NC-701. 1961 blev det ett dotterbolag kallat AB Svenska Flygverkstäderna.

En stor kund för Flygverkstäderna på Bulltofta var svenska flygvapnet. De svarade efter 1962 för underhåll och modifieringar på Tp 79 (DC-3) och Tp 83 Pembroke. En omfattande order kom 1971 från flygvapnet då man från köpt två Caravelle-flygplan från SAS, som skulle användas för signalspaning. Dessa flygplan, Tp 85, byggdes om på Bulltofta. Ombyggnationen tog 35000 timmar och blev inte avslutad förrän Bulltofta stängdes. Inför flyttningen till Sturup var utsikterna att få omfattande arbetsuppgifter inte de bästa för Flygverkstäderna, och personalen minskades kraftigt 1972.

Malmö flygindustri

MFI´s gener går tillbaka till sent 30-tal i Båstad där en liten verkstad byggde kanoter i världsklass under namnet Svenska Kanotverkstaden. De bakades i autoklav och kan jämföras med dagens glasfiberbåtar i byggnadsteknik vilket är början till komposittillverkning.

Rudolf Abelin, som växte upp på sin fars skapelse Norrvikens Trädgårdar, blev mycket intresserad och såg potentialen i att bygga segelflygplan på samma metod. Med en solid orderingång från Flygvapnet som satte upp segelflygverksamhet på praktisk taget varje flottilj samt KSAK blev verksamheten mer flygbetonad och döptes därför om till AB Flygindustri – AFI. Ett stort antal glid-och segelflygplan utvecklades och tillverkades under krigsåren. För Flygvapnet konstruerades också ett lastglidplan FI-3.

Efter kriget såldes företaget till Frans Henrik Kockum, som flyttade verksamheten till det nedlagda F10 på Bulltofta under det nya namnet Kockums Flygindustri. Här fortsatte verksamheten i mindre skala samtidigt som man sökte på marknaden för nya produkter som lämpade sig för det kunnande som var uppbyggt i det tidiga skedet av kompositernas intåg.

1952 köptes företaget av Förenade Bil och fick namnet – Malmö Flygindustri MFI. Nu inleddes en epok med god ekonomi och en omfattande produktutveckling, såväl militärt som civilt. Förenade Bil sålde 1957 MFI till Trelleborgs Gummi AB som hade ett speciellt intresse för plastproduktionen som komplement till sin egen fabrik i Ljungby

En båttillverkning startades med båtar från 10 fot till havskryssare på 35 fot. En ny sportbil, Saab Sonett 2 - med hel kaross av glasfiberplast konstruerades och den tillverkades i mer än 10 000 exemplar.

Under denna period konstruerades och byggdes flyplan. Det första var MFI-9 Junior, som såldes i Skandinavien och via en produktions licens till Bölkow i Tyskland  för  den övriga marknaden. MFI-10 Vipan var ett flyplan som beställdes av Armén och byggdes i 3 exemplar men på grund av kundens ändrade planer användes en försening av programmet som skäl att bryta kontraktet. Stora försök att få en annan köpare av programmet misslyckades. Ett projekt som däremot blev en stor framgång var MFI-15 som var ett kombinerat militärt skol – och sambandsflygplan. Saab blev intresserat av detta projekt och köpte 1969 ut flygverksamheten i MFI.