Välkommen till Bulltofta Oldboys

Bulltofta Oldboys, är en förening med medlemmar som alla varit anställda i något företag på flygplatsen Bulltofta.

Tillbakablickar

2018-12-11 Vår årsavslutning hade vi som vanligt på Sturup med ’jullunch’, 44 medlemmar var närvarande. Det serverades spätta och fantastiskt salladsbord. Därtill fick vi Ris à la Malta, pepparkakor, glögg och även kaffe. Till kaffet blev det lite historier, vissa med julanknytning. Före vår sedvanliga uppvaktning av våra jubelarer ledde Leif Listberger en mycket intressant diskussion datorernas intåg i flygmaskinernas värld.
God Jul o Gott Nytt År

Bilder
2018-11-13 Vårt novembermöte var också ett lunchmöte på restaurang Husman, med 30-talet deltagare.
Lars-Erik Isacsson berätta om sitt arbetsliv på räddningstjänsten inte bara Bulltofta utan även Sturup och andra ställen. Mycket trevligt!
Sven-Erik Sjöberg begåvade han oss med några golfhistorier, även Karsten följde upp med en golfhistoria och Leif Listberger kompletterade med hur det kunde vara att flyga DC8-’69’.
Så hälsade vi vår nya medlem Torsten Smith välkommen.


Bilder
2018-10-17 Vårt Oktobermöre var ett lunchmöte på Sturup, där serverades oxbringa med rotmos och som alternativ Spaghetti Bolognese. Till kaffet berättade Leif Litsberger på ett måland sätt om sitt besök på årets EAAs event på Oshkosh. Han visade även ett antal fina bilder därifrån. Kanske får vi även se en film om eventet vid ett senare tillfälle. Åke Kilåker gav mig en del foto från ’historiska’ möten, de finns nu här att beskåda.
Yngves bilder kommer också inom kort

Bilder
2018-09-19 Första mötet på höstteminen blev en utflykt till Eslöv, där vi besökte flygplansfabriken Blackwing och hemvärnsmuseet. Återigen får vi tacka Bengt Wilkens som genom sina fantastiska kontakter i flygvärlden ordnade Blackwing besöket. Entusiasterna på hemvärnsmuseet bjöd som vanligt på fantastisk ärtsoppa med tillbehör.

Bilder
2018-05-16 Årets maj-utflykt gick till Enoch Thulins flygplats vid Landskrona. Det var Ove H som stod för arrangemanet med besök på Landskronas flygklubb. Vi började med fika sedan berättade Thomas Weidenfeld om den förödande branden. Därefter blev det rundvandring i nybyggda klubbstugan och visning av hangarer och flygplan.

Bilder
2018-04-28 Med kort varsel blev det länge planerade besöket hos flygplansbyggen Micael Carlsson verklighet. Där fick vi se och höra om hans fantastiska skapelser. Förutom pilot och byggare är han också en förträfflig berättare.
Vi tog oss dit på egen hand i det fina vårvädret.
Bilder
2018-03-13 Även vårt Mars möte hade vi som ett lunchmöte på restaurang Husman på Sturup. När lunchen var aväten berättade Kjell Sundrin lite om ‘Loffe’, som var en av grundarna av vår förening. Sedan fortsatte Kjell med att berätta om sin tid som helikopterpilot bland oljeplattformarna på Nordsjön. Han visade också en film om detta.
Bilder
2018-02-13 Så var det tid för tisdagslunch igen på Sturup. Två nya medlemmar presenterades. Efter lunch och kaffe var det dags att göra ett besök i tornet. Mattias Lejdström från LFV berättade för oss om verksamheten och vi åkte upp i tornet, somliga kämpade sig istället mödosamt upp de 225 trappstegen.
Bilder
2018-01-16 Det var premiärdag för våra lunchmöten kl.11, det verkar vara uppskattat. Maten smakade alldeles utmärkt. Efter lunchen berättade Sven-Erik om sin karriär på Bulltofta. Sedan var det flera medlemmar som spontant berättade historier, en del upplevda andra kanske inte! Vi avslutade med att titta på filmen ’Tidernas flygvapen’.
Bilder
2017-12-12 Vi hade vår årsavslutning på Sturup och blev serverade en härlig laxbuffé samt Ris á la malta med saftsås och naturligtvis kaffe o pepparkaka. Det hela avslutades med den sedvanliga uppvaktningen av våra jubelarer.
God Jul o Gott Nytt År

Bilder
2017-11-15 Novembermöte på Sturup med fika som vanligt där vi var 35-talet närvarande. Vi njöt av en film från Sturups 25åes firande, imponerande flygprogram och ansamling av flygmaskiner. Bara att hoppas 50års firandet håller samma klass! Dessutom fick vi berättat en del historier från våra livserfarenheter.

Bilder
2017-10-20 Vi besöker ’Åbjörnssons Tekniknostalgi’ i Lunnarp. Mats Åbjörnsson visar oss runt i samlingen som består av ett trettiotal bilar, ett femtiotal motorcyklar, stationära motorer och annan tekniknostalgi. Till kaffe o fralla berättar Mats om sin samling. En del motorer startas också upp för oss.

Bilder o Film
2017-09-13 Vi hade vårt septembermöte på Sturup där vi såg filmen Biafra Baby och berättade historier.

Bilder
2017-05-17 Utflykten till Ängelholm. Besök på Ängelholms flygmuseum. Guidning av utmärkta guider, därefter kaffe och bulle. Lunch på Valhall Hotell. Avslutning med besök i Biltemas hangar, Per Cederquist berättar om deras flygplan och gör en uppvisningsflygning för oss.

Bilder o Film
2017-04-19 Besök på Eslövs flygfält, efter kaffe och macka på Hemvärnsmuséet besökte vi Joakim Wesths hangar. Därefter besök på Stonabs flygverkstad. Avslutning med ärtsoppa och pannkakor på Hemvärnsmuséet.

Bilder
2017-03-15 Möte på Viktoria Park, med fika och Lunch, Det var 40-talet närvarand. Bertil Blomstergren höll ett föredrag om ABAs Fokker F.XXII SE-ABA, ’Lappland’ och averiet på Bulltofta 1936.
 
Bilder
2017-02-15 Februari möte på Sturup, med 40-talet närvarand. Gösta visade intressant o trevlig film om en av sina flygningar. Denna gång Malmö-Funchal. Kjell berättade på ett trevligt sätt om tragiska katastrofen med ABAs SE-ABA, ’Lappland’.

Bilder
2017-01-18 Årets första möte på Sturup. Febrilt letande efter ny ordförande, men utan resultat. Men det beslutades att klubben skulle fortleva. Vi fick en ny kassör, Karsten Borgström som ersätter Kjell. Tyvärr inga bilder denna gång.
2016-12-14 Traditionell jullunch på Sturup Bilder
2016-11-16 November-möte på Sturup, med få deltagare. Febrilt sökande efter ny ordförande och kassör!! Även Lennart Olssons filmer nedan, från 2004 o 2009 har uppdaterats Bilder
2016-10-19 Utflykten till Ljungbyheds Militärhistoriska Museum och lunch på golfklubben Film o Bilder
2016-04-06 Studiebesök på PostNord i Malmö, tyvärr var det fotoförbud i produktionen Bilder
2016-03-16 Mars-möte på Sturup. Lennart Johanson, Kjell Sundrin, med flera, berättar flygupplevelser och historier.
2016-02-24 Februarimöte på Sturup Bilder
2016-01-16 Bellevue Park:, Vi blev informerade om hörsel av Audionomerna från Malmö. Det fanns även möjlighet att få testa sin hörsel
2015-12-10 Julbord på Sturup Bilder
2015-11-18 Månadsmöte på Linnégatan 3A Bilder
2015-10-12 Besök TePe Munhygienprodukter AB Bilder
2015-09-12 Besök Eslövs Hemvärnsmuseum Bilder
2015-05-27 Ut i det blå med damer 2015 Bilder
2015-02-18 Februarimöte, Per Killander visade sina 'flygplansskrotdelar' Bilder
2014-12-17 Jubord på Sturup 2014 Bilder
2014-05-21 Ut i det blå med damer 2014 Bilder
2014-02-19 Besök på Carlsberg Bilder
2014-01-15 Kockum Fritid. Besök av Anette Sarnäs och Karin Sjöberg från Malmö stadsarkiv Bilder
2013-12-17 Årsavslutning 2013 Bilder
2013-05-19 Ut i det blå med damer 2013 Bilder
2013-04-17 Besök med lunch Militärmuseét i Ystad
2013-03-21 Kockum Fritid
2013-02-21 Kockum Fritid
2013-01-16 Studiebesök Öresundsverken
2012-12-19 Årsavslutning 2012 Bilder
2012-10-31 Lilla Isie Bilder
2012-05-15 Ut i det blå med damer 2012 Bilder
2012-03-14 Helsingör Bilder
2011-12-14 Kockum Fritid
2011-11-16 Kockum Fritid
2011-10-12 Kockum Fritid
2011-09-14 Kockum Fritid
2011-05-11 Ut i det blå med damer 2011 Bilder
2011-04-13 Besök hos Mikael Carlsson Sebbarp Bilder
2011-03-16 Ängelholms Flyg museum och järnvägsmuseum Bilder
2011-02-16 Kockum Fritid
2011-01-12 Kockum Fritid
2010-12-15 Kockum Fritid, Julmacka Bild
2010-11-17 Kockum Fritid
2010-10-13 Kockum Fritid
2010-09-15 Kockum Fritid
2010-05-19 Ut i det blå, med damer med Roland o Bo Bilder
2010-04-14 Stenbäck och Johanna muséet med Bengt W. och Nils C.
2010-03-17 Kockum Fritid, Erling Wilkens visade Ljungbyhedbilder Bilder
2010-02-17 Kockum Fritid, Kjell visade film om Helikopter Service
2010-01-20 Kockum Fritid, Knut Theander visade film om Bulltofta
2009-12-16 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2009-11-11 Kockum Fritid
2009-10-15 Svedinos och Biltema Ängelholm, samt Lennart Olssons film av uppstarten av Spitfiren Film o bilder
2009-09-16 Kockum Fritid
2009-05-13 Ut i det blå, med damer,samt Lennart Olssons film från Tommarps ull-spinneri Film o bilder
2009-04-15 Kockum Fritid, Haryd visade film om DC 3, Bengt W. om J 29
2009-02-11 Besök Heiligenhafen Bilder
2009-01-11 Kockum Fritid, Kjell S. visade en video om oljan i Nordsjön
2008-12-10 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2008-11-12 Besök F 17 Kallinge Bilder
2008-10-15 Kockum Fritid
2008-09-17 Kockum Fritid
2008-05-14 Ut i det blå, med damer Bilder
2008-04-16 Kockum Fritid
2008-03-12 Motorcykelmuseét i Stubbeköbing + Heiligenhafen Bilder
2008-02-13 Kockum Fritid
2008-01-16 Kockum Fritid
2007-12-12 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2007-11-14 Kockum Fritid, Sverker Hellsten
2007-10-14 Besök Sturup Bilder
2007-09-12 Kockum Fritids
2007-05-23 På Österlen i Piratens fotspår Bilder
2007-05-16 Besök Malmö Aviation Bild
2007-04-18 Kockum Fritids Bilder
2007-03-14 Kockum Fritids, Kjell Sundrin, lite om dator, säkerhet och Internet
2007-02-14 Orgelkonsert i Roskilde Domkyrka , Heiligenhafen Bilder
2007-01-17 Kockum Fritids, Nils Carlsson och Bengt Wilkens LFV Södra Distiktet Bilder
2006-12-13 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2006-11-15 Kockum Fritid, Sverker Hellsten Bilder
2006-10-11 Beredskapsmuseet Djuramossa Bilder
2006-09-13 Kockum Fritid
2006-08-16 Kockum Fritid Bilder
2006-04-19 Roskilde Vikingskipsmuseum, Heiligenhafen Bilder
2006-03-15 Karlskrona Örlogsmuseum Bilder
2006-02-15 Kockum Fritid
2006-01-18 Kockum Fritid
2005-12-14 Kockum Fritid, Julmacka Bilder
2005-11-16 Kockum Fritid
2005-10-19 Allholm Bilmuseet, Heiligenhafen Bilder
2005-09-14 Kockum Fritid
2005-05-18 Sundsresa med Turasund Bilder
2005-04-13 Malmslätt Bilder
2005-03-16 Kockum Fritid
2005-02-16 Kockum Fritid
2005-01-10 Kockum Fritid
2004-12-15 Kockum Fritid, Julmacka
2004-11-17 Kockum Fritid
2004-10-13 Helsingör Tekniska museum, bilder samt en film av Lennart Olsson Film o Bilder
2004-09-15 Kockum Fritid
2004-04-12 Kockum Fritid
2004-04-14 Sebbarp,Mikael Carlsson Bilder
2004-03-17 Kockum Fritid
2004-02-11 Sysav Spillepengen
2004-01-14 Kockum Fritid
2003-12-17 Kockum Fritid, Motordrivet flyg 100 år Bilder
2003-11-11 Bulltofta Hangar 2 Bilder
2003-10-15 Helsingör Teknisk museum
2003-09-17 Kockum Fritid
2003-05-14 F5 Ljungbyhed Bilder
2003-04-16 Kockum Fritid
2003-03-12 Barsebäcks Kärnkraftverk Bild
2003-02-12 Kockum Fritid
2003-01-15 Kockum Fritid
2002-12-11 Kockums AB Sterlingavd Bild
2002-11-13 Kockum Fritid
2002-10-16 Sturup, Falcon Air AB Bild
2002-09-11 Kockum Fritid, Sundrin berättade om helikopterflygn. i Norge Bild
2002-05-15 F10 Ängelholm

TRANSAIR

1951, 7/6 företog det nybildade bolaget Transair sin första flygning utförd av bolagets grundare, direktör Pelle Lovén. Då flög 400 kg tidningar mellan Stockholm och Mohed. Flygplanet var ett Airspeed Consul. 1953 utökades flottan med 2 st DC-3or.

Den sjätte april 1954 utfördes den första charterresan, målet var Hamburg och 1955, första turen till Mallorca. 1957 bestod flygplansparken två Airspeed, tre DC-3 och tre C-46 Curtiss Commando dessa köptes från USA. Flygningarna utökades till bl a Teneriffa och Athen. 1958 flyttade Transair till Bulltofta. 1959 köptes tre DC-6or från SAS.

I början av 60-talet började man flyga för FN i Kongo. 1961 var man 400 anstälda varav 70 piloter. Året förmörkades av den tragiska förlusten av SE-BDY med besättning och passagerare, däribland Dag Hammarsköld, den 17/9 i N'dola. 1963 invigdes den nya hangaren och ytterligare DC-6B köptes.

1964 togs det olyckliga beslutet byta DC-6orna mot DC-7B. Flygplanet kom att kallas världens största tremotoriga flygplan p.g.a ständiga motorhaverier. Totalt skulle man nu bli ägare till elva flygplan av typ DC-7B. 1966 präglades av ekonomiska svårigheter, personalstyrkan minskades från 900 till 500. C46orna såldes och beslut togs om att köpa nya Boeing 727-100.1969 opererar de tre Boeingarna för full, samtidigt sattes punkt för passagerarflygningar med propellerplan. Den 31/10 1969 utförde SE-ERL den absolut sista TSA -flygningen med DC-7B.

1972 var det dags förflyttning till den nya flygplatsen vid Sturup, därmed var TSAs historia på Bulltofta slut.

Sista flygningen med ett flygplan i Transairs färger var hemflygningen från Madeira med SE-DDB, 29 september 1981.

Svensk Flygtjänst

grundades 1935 och utförde huvuddelen av svensk målbogsering. Företaget svarade själv för underhåll av flygplanen.Flygtjänst svarade även för underhåll av Kartverks flygplan och växte ur sina befintliga lokaler. Vid årsskiftet 1952-53 samlade man all verkstadsverksamhet under ett tak på Bulltofta. Man hyrde Hangar 2 och senare att även halva Hangar 3. Underhållsarbetet på Bulltofta gällde blad annat Flygtjänsts målbogserare SAAB B17 och Fairey Firefly samt Kartverkets Siebel- Nord NC-701. 1961 blev det ett dotterbolag kallat AB Svenska Flygverkstäderna.

En stor kund för Flygverkstäderna på Bulltofta var svenska flygvapnet. De svarade efter 1962 för underhåll och modifieringar på Tp 79 (DC-3) och Tp 83 Pembroke. En omfattande order kom 1971 från flygvapnet då man från köpt två Caravelle-flygplan från SAS, som skulle användas för signalspaning. Dessa flygplan, Tp 85, byggdes om på Bulltofta. Ombyggnationen tog 35000 timmar och blev inte avslutad förrän Bulltofta stängdes. Inför flyttningen till Sturup var utsikterna att få omfattande arbetsuppgifter inte de bästa för Flygverkstäderna, och personalen minskades kraftigt 1972.

Malmö flygindustri

MFI´s gener går tillbaka till sent 30-tal i Båstad där en liten verkstad byggde kanoter i världsklass under namnet Svenska Kanotverkstaden. De bakades i autoklav och kan jämföras med dagens glasfiberbåtar i byggnadsteknik vilket är början till komposittillverkning.

Rudolf Abelin, som växte upp på sin fars skapelse Norrvikens Trädgårdar, blev mycket intresserad och såg potentialen i att bygga segelflygplan på samma metod. Med en solid orderingång från Flygvapnet som satte upp segelflygverksamhet på praktisk taget varje flottilj samt KSAK blev verksamheten mer flygbetonad och döptes därför om till AB Flygindustri – AFI. Ett stort antal glid-och segelflygplan utvecklades och tillverkades under krigsåren. För Flygvapnet konstruerades också ett lastglidplan FI-3.

Efter kriget såldes företaget till Frans Henrik Kockum, som flyttade verksamheten till det nedlagda F10 på Bulltofta under det nya namnet Kockums Flygindustri. Här fortsatte verksamheten i mindre skala samtidigt som man sökte på marknaden för nya produkter som lämpade sig för det kunnande som var uppbyggt i det tidiga skedet av kompositernas intåg.

1952 köptes företaget av Förenade Bil och fick namnet – Malmö Flygindustri MFI. Nu inleddes en epok med god ekonomi och en omfattande produktutveckling, såväl militärt som civilt. Förenade Bil sålde 1957 MFI till Trelleborgs Gummi AB som hade ett speciellt intresse för plastproduktionen som komplement till sin egen fabrik i Ljungby

En båttillverkning startades med båtar från 10 fot till havskryssare på 35 fot. En ny sportbil, Saab Sonett 2 - med hel kaross av glasfiberplast konstruerades och den tillverkades i mer än 10 000 exemplar.

Under denna period konstruerades och byggdes flyplan. Det första var MFI-9 Junior, som såldes i Skandinavien och via en produktions licens till Bölkow i Tyskland  för  den övriga marknaden. MFI-10 Vipan var ett flyplan som beställdes av Armén och byggdes i 3 exemplar men på grund av kundens ändrade planer användes en försening av programmet som skäl att bryta kontraktet. Stora försök att få en annan köpare av programmet misslyckades. Ett projekt som däremot blev en stor framgång var MFI-15 som var ett kombinerat militärt skol – och sambandsflygplan. Saab blev intresserat av detta projekt och köpte 1969 ut flygverksamheten i MFI.