Bulltoftas historia i några punkter
1850-talet:
Bulltoftaområdet används av husarerna som övningsområde
1919:
Första landningen på Bulltofta. Det var en Thulinmaskin, och sedan användes Bulltofta då och då av militärmaskiner.
1923:
Malmö Stadsfullmäktige, beslöt att det skulle anläggas ett flygfällt på Bulltofta, och en hangar blev uppförd. Den benämndes Hangar 1, och hade inskriptionen; MALMÖ STADS FLYGSTATION.
1924:
ABA kommer till Bulltofta, och startar en linje mellan Malmö och Hamburg den första juli. Dessutom anordnas den första flygdagen detta år.
1925:
Hangar 2 byggs, och i sidoskeppen finns utrymme för kontor, passagerare, tull och verkstäder.
1929:
Byggs hangar 3 som då var en av de största hangarerna i Europa. Bulltofta var också en av de modernaste flygplatserna i Europa, och var en knutpunkt för den skandinaviska flygtrafiken.
1940:
Bulltofta blir en militärflygplats i och med att F10 placeras här.
1943:
Bulltoftas flygstation och flygledartorn byggs.
1944-1945:
Ett stort antal flygplan felnavigerade eller nödlandade under dessa år på Bulltofta och andra platser i Skåne. Under ett par sommardagar 1944, landade 25 bombplan typ B-17 och B-26 på Bulltofta. 1945 flyttade F 10 till Ängelholm
1953:
Invigs den första permanentade banan på 1400 meter, och senare samma år blev banan färdig 1900 m.
1954:
Gick de första officiella charterresorna, och Bulltofta blev Sveriges chartercentrum. 1900 meters banan utrustades med ILS (Instrument Landnings System).
1959:
Nya stationsbyggnaden klar.
1963:
Hangar nr 4 byggs.
1973:
Bulltofta stängs och nästan all flygverksamhet flyttas till Sturup.
1979:
Hangar 3 förstörs helt av en brand.
Bulltofta historia från Malmö Stads hemsida
Ytterligare en film om Bulltofta Flygplats