Kommande möte
Planerade möte
2025
Februari
Midvintermöte
-
Årets första möte vårt ”Midvintermöte” håller vi den 11 februari kl 11, som vanligt på ”Stenbäcks Kafeteria”
Leif kommer bl.a. att berätta om SAS DC7 ”Yngve Viking” som hade ett haveri i Khartoum 1961.
Han berättar om det och även en del som inte nämdes i artilelen i Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr4-2022.
VÄLKOMMNA
Tips om trevliga aktiviteter
Stenbäcks Flygmuseum
Håll koll på deras hemsida för information om vad som är på gång.
De har en hel del utrustning från TSAs el o radio verkstad!
StenbäcksdagarnaSFF
Svensk Flyghistorisk Förening Skåne har medlemsträffar och föreläsningar enligt länken nedan.
Kalender för SFFs evenemangArbetslivsmuseer
Arbetslivsmuseerna de fokuserar på människor, kvinnor och män, och deras arbete.
Se deras hemsida med karta__________________________
Flygdagar i år:
FlygdagshemsidanFlygdagar i år och nästa år, SFFs kalender
__________________________
Lite mera om Flygplatser
Varje flygplats har minst en rullbana, även kallad start- eller landningsbana, där flygplanen startar och landar. Större flygplatsers landningsbanor är belagda med asfalt eller betong och flera kilometer långa så att även tunga flygplan har utrymme att accelerera och bromsa med tillräckliga säkerhetsmarginaler, medan de minsta banorna kan vara gräsfält som oftast är ca 400-600 meter. De byggnader på större flygplatsen som underlättar hanterandet av passagerare och gods kallas terminaler (passagerar- och godsterminaler). Från terminalen går passagerarna ut till sitt flygplan via en utgång (engelska "gate") som antingen helt enkelt är en dörr ut till plattan där flygplanen står (ofta går det buss ut på plattan på större flygplatser), eller en embarkeringsbrygga, även kallad finger, som dockar med flygplanet. Plattan förbinds med rullbanorna via taxibanor. De största flygplatserna har flera terminaler som har varsin uppsättning av incheckningsområde, utgångar, butiker, säkerhetskontroll med mera, medan mindre flygplatser endast har en terminal.